دسته‌بندی نشده

مضرات مبدل برق خودرو چیست؟

مضرات مبدل برق خودرو چیست

شاید تا به امروز کمتر کسی در مورد مضرات مبدل برق خودرو صحبت کرده باشد. اما در این پست ما قصد داریم همه جوانب یک اینورتر را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی و زندگی مدرن نیاز به مبدل برق خودرو بیشتر از گذشته احساس می شود. اما آیا این خرید تماماً سود است و یا امکان دارد ضررهایی هم داشته باشد. در ادامه مطلب این موضوع را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

آیا اینورتر بر روی خرابی باتری ماشین تاثیر می گذارد؟

همانطور که می دانید باتری ماشین توان برقی 12 ولت را دارد. این در حالی است که برخی از خودروها با در نظر گرفتن دو باتری این میزان را به 24 ولت افزایش می دهند. اما در نظر داشته باشید برای استفاده از وسایل و تجهیزات برقی از جمله: وسایل برقی آشپزخانه، لامپ، رادیو و … نیاز به برق 220 ولت شهری داریم. به همین دلیل باید از اینورتر ماشین استفاده کنید. اما سوال اینجاست که آیا مبدل برق خودرو تاثیر مخرب بر روی باتری ماشین دارد؟ یا نه؟

در واقع باید گفت، استفاده از مبدل برق خودرو بر روی باتری ماشین تاثیر دارد. زیرا اینورتر خودرو به عنوان یک دستگاه الکتریکی، توان مصرفی زیادی دارد که امر باعث کاهش شارژ باتری و در نتیجه کاهش عمر و دوام آن می‌شود.از این رو، اگر این وسیله به نحوی نامناسب و پرمصرف باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلات برقی در سیستم خودرو و باعث آسیب دیدن بخش‌های دیگر آن نیز میشود.به همین دلیل لازم است در انتخاب مبدل برق خودرو نهایت دقت را داشته باشید و از فروشگاه ها و برندهای معتبر خرید کنید. علاوه بر این، به راهنمایی و توصیه های تولید کنندگان این محصولات توجه کنید. فروشگاه تابش کالا با داشتن سابقه طولانی در این زمینه به عنوان تامین کننده انواع مبدل برق خودرو را از برندهای معتبر با قیمت مناسب برای مشتریان فراهم کرده است. برای اطلاع از قیمت روز و یا مشاوره رایگان با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده و نصب مبدل برق خودرو

مضرات مبدل برق خودرو چیست

معایب و مضرات مبدل خودرو در یک نگاه

برخی از مشکلات احتمالی اینورتر خودرو عبارتند از:

  • احتمال تاثیر مخرب بر روی شیفتر برق در سیستم خودرو
  • عدم توانایی در شارژ کردن باتری به اندازه کافی، که منجر به عملکرد ضعیف می شود.
  • احتمال افزایش مصرف سوخت، به دلیل اینکه باید موتور تلاش بیشتری برای تغذیه قطعات الکتریکی خودرو انجام دهد.
  • احتمال ایجاد دمای بالا در داخل موتور که می تواند منجر به آسیب جدی موتور شود.
  • احتمال خرابی دینام یا آسیب کامل آن که باعث توقف خودرو می شود.
  • کمبود تعمیرکاران و متخصصان اینورتر

در صورت احساس هر یک از این علائم، پیشنهاد می شود برای ارزیابی و تعمیر سیستم با یک متخصص یا تکنسین حرفه ای تماس بگیرید.

رعایت نکات مهم برای عدم خرابی اینورتر خودرو 

رعایت نکات مهم برای عدم خرابی اینورتر خودرو

  • در نظر داشته باشید به صورت کلی نصب اینورتر خودرو باعث خرابی باتری اتومبیل نمی شود. اما انتخاب و خرید مبدل برق خودرو 12 به 220 ولت نامناسب و نامعتبر می تواند باعث آسیب جدی به دینام و قطعات دیگر شود. به همین دلیل در زمان خرید باید به ظرفیت باتری یا آمپراژ (آمپرساعت) و همچنین آمپر و توان شارژ دینام را بررسی کنید. زیرا اگر اینورتر متناسب با ظرفیت باتری و توان دینام انتخاب شود هیچ آسیبی به دستگاه های خودرو وارد نمی شود.اما اگر اینورتر خریداری شده توان بالاتری نسبت به باتری و دینام خودرو داشته باشد یا اصلا روشن نمی شود و یا منجر به آسیب زدن به این قطعات می شود.
  • علاوه بر این موضوع، باید اینورتر خودرو را متناسب با وسایل الکتریکی که قصد روشن کردن انها را با اینورتر دارید انتخاب کنید. زیرا اگر وسایل انتخابی مصرف برق بالاتری نسبت به اینورتر داشته باشند همین اتفاق ممکن است برای وسایل برقی بیفتد.

  • توجه به این نکته حائز اهمیت است که در هنگام اتصال اینورتر به باتری و روشن بودن وسایل الکتریکی اگر ماشین خاموش بود، باید دقت داشته باشید که باتری خالی نشود تا انرژی لازم برای استارت زدن و روشن کردن خودرو در باتری باقی بماند. این موضوع در برخی اینورترهای باتری ماشین طوری تعبیه شده است که زمانی که متوجه شدند سطح شارژ باتری خودرو کاهش پیدا کرده، به صورت اتوماتیک جریان برق را قطع می کنند.
  • برخی از مدل های اینورتر دارای سوکت فندکی هستند و می توان آنها را به برق فندکی ماشین متصل کرد. اینورترهایی با چنین ویژگی معمولا توان پایینی دارند و بین 100 تا 150 کیلووات توان دارند. همانطور که می دانید سیم کشی برق فندکی ماشین به منظور اتصال وسایل الکترونیکی قوی طراحی نشده به همین دلیل در صورت اتصال اینورترهای قوی تر به برق فندکی ماشین، حتماً سیم کشی خودروی شما آسیب می بیند. پیشنهاد می کنیم برای اتصال اینورترهای قوی تر از سیم به سرباتری خودرو به صورت مستقیم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: انواع دستگاه اینورتر – نحوه کاربرد هر کدام

فرمول محاسبه مصرف برق در زمان خاموش بودن ماشین

یک فرمول ساده برای مصرف برق و مخاسبه میزان تحمل وسایل برقی متصل به اینورتر ماشین در حالت خاموش بودن خودرو وجود دارد.

  • زمان روشن ماندن وسایل برقی=آمپر مجموع وسایل برقی متصل به اینورتر/آمپر باتری ماشین
  • برای اینکه آمپر مجموع وسایل برقی متصل به اینورتر ماشین را هم به دست بیاورید می توانید از فرمول ساده زیر استفاده کنید:

مقدار آمپر مجموع وسایل الکترونیکی= 10/توان مجموع وسایل الکترونیکی بر حسب وات (W)

 در نظر داشته باشید برای خودروهایی که سیستم برق آنها 12 ولت بوده، باید اینورتر یا مبدل برق 12 به 220 ولت خریداری کنید. برای خودروهایی هم که سیستم برق آنها 24 ولت بوده، باید اینورتر یا مبدل برق 24 به 220 ولت استفاده کنید.

مزایای مبدل برق خودرو در مقابل مضرات مبدل برق خودرو

مزایای اینورتر خودرو در مقابل مضرات مبدل برق خودرو

قبلاً در مورد مضرات مبدل برق خودرو مطالبی را ارائه کردیم در ادامه برخی از مزایای استفاده از اینورتر خودرو را هم مورد بررسی قرار داده ایم که عبارتند از:

  • افزایش راندمان سیستم های دارای اینورتر: زمانی را در نظر بگیرید که در هنگام کار کردن کولر با برق خودرو، کولر نتواند با حداکثر توان خود کار کند و به همین دلیل درجه حرارت پایین می آید. در این حالت کولر با استفاده از اینورتر ماشین، از انرژی برق ذخیره شده در این دستگاه، استفاده کرده و در نهایت دقت و توان، کار خود را انجام میدهد.
  • تحمیل هزینه های عملیاتی کمتر

در بسیاری از مواقع دیتگاه های اینورتر خودرو از سیستم های دیگر ارزان تر است. هزینه های استفاده از مصرف برق و هزینه‌های نگهداری این دستگاه ها بسیار پایین است زیرا خرابی و فرسودگی در اینورتر ها کمتر از سیستم های معمولی است.

  • سرمایش و گرمایش سریع تر

خودرو هایی که از سیستم اینورتر بهره می برند عملکرد بهتر و سریع تری در سرمایش و گرمایش دارند. این موضوع به دلیل این است که دستگاه سرمایشی و گرمایشی با داشتن اینورتر می تواند از نهایت توان خود استفاده کند و افت توان ندارد.

  • عدم ایجاد نوسانات برق

با داشتن دستگاه اینورتر هیچ فشار اضافی را بر روی باطری خودرو وارد نمی شود به همین دلیل نوسانات برقی هم نخواهید داشت.

  • افزایش عمر مفید قطعات

به خاطر عدم فشار و از بین رفتن دیرتر قطعات، طول عمر مفید اجزای سیستم بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *